رفتن به محتوا

ویژگی و خصوصیات مدیر بد | چگونه با یک مدیر بد رفتار کنیم؟

خانه » وبلاگ » ویژگی و خصوصیات مدیر بد | چگونه با یک مدیر بد رفتار کنیم؟
ویژگی و خصوصیات مدیر بد | چگونه با یک مدیر بد رفتار کنیم؟

وقتی به دوستان خود می‌گویم که کارم را دوست دارم، اما برای امرار معاش مجبورم در این شرکت با بدترین مدیر دنیا کار کنم، آن‌ها می‌گویند: «مدیران ما هم همیشه دیوانه بودند». اما آیا واقعا این حرف درست است؟ مدیریت چیست و چگونه روند کار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ ویژگی های مدیر بد می‌تواند او را پیش کارمندان، بسیار منفی جلوه دهد. بر اساس تحقیقات، احتمال اینکه مدیر شما روانپریش باشد، ۱٪ است. اما زمانی که یک مدیر با تحکم و لجاجت حرف می‌زند، تاثیر مدیر بر کارکنان می‌تواند ویرانگر باشد.

پس ما در برخورد با مدیر بد باید چه کار کنیم؟ نمی‌توانیم برچسب روانپریش‌بودن به آن‌ها بزنیم و اجازه بدهیم تمام مدت سوهان روحمان باشند. ما در این مقاله کیو سی بی با شما درباره ویژگی های مدیر بد صحبت می‌کنیم. اگر احساس می‌کنید مدیر بدی هستید، راهکارهایی بهتان پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید به یک مدیر موفق تبدیل شوید. اگر هم با مدیر بد سر و کار دارید، راه‌حل‌هایی برای کنار آمدن با او به شما ارائه می‌کنیم.

ویژگی های مدیر بد چیست؟

ویژگی های مدیر بد چیست؟

ویژگی های مدیر بد بر حسب جایگاه او و انتظارات کارمندان می‌تواند تغییر کند. اما یک مدیر بد بیش از هر چیز تمایل به رهبری مستبدانه دارد و به جای همکاری و تعامل با کارمندان و کارکنان، می‌خواهد آقا بالا سر شما باشد. او فکر می‌کند از همه شما بیشتر می‌داند و شاید شأن شما را در حد مرغ و خروس پایین آورد! تاثیر مدیر بد بر کارکنان می‌تواند به کل مجموعه بسیار آسیب بزند و راندمان کاری را پایین آورد.

نشانه‌های زیادی از یک مدیر بد وجود دارد که ما به طور خلاصه در اینجا به توضیح چندی از این موارد می‌پردازیم.

  • مدیریت ذره بینی
  • ناتوانی در ارائه بازخورد مناسب
  • فقدان همدلی
  • ارتباط‌گیری ضعیف و عدم تعامل
  • بی‌نظمی
  • ناتوانی در «نه» گفتن
  • شایعه‌پراکنی
  • سرزنش کارمندان
  • عصبانیت بیش از حد
  • اعمال نفوذ

مدیریت ذره بینی

مدیریت ذره بینی یکی از اولین ویژگی‌ های مدیر بد است. مدیر بد در مدیریت ارتباطات سازمانی به جای آنکه به کارکنان، زمان، فضا و استقلال برای انجام کار دهد، می‌خواهد بر تمام بخش‌های کار نظارت دقیق داشته باشد و نظرات خود را دیکته کند. برخورد با مدیر ذره‌ بینی یکی از کابوس‌های کارمندان است، زیرا او شبیه به یک دوربین نظارتی، همیشه در حال پاییدن کارمندان است.

چطور حلش کنیم؟ اگر مدیر هستید و فکر می‌کنید روحیه یک مدیر ذره بینی را دارید، تلاش کنید تا مدتی، بیشتر شنونده باشید، حتی اگر در کوتاه‌مدت برایتان تحمل‌ناپذیر به نظر می‌رسد. به اعضای تیم خود اعتماد کنید. هر انسانی دارای خلاقیت است و زمان و فضای کافی می‌تواند خلاقیتش را شکوفا کند. این کار باعث افزایش رضایت شغلی کارمندان نیز می‌شود.

فقدان همدلی

فقدان همدلی یکی از بدترین خصوصیات مدیر بد است، زیرا عدم همدلی می‌تواند تمام ویژگی های مدیر بد را پی‌ریزی کند. مدیری که نمی‌تواند احساسات کارمندان را تشخیص دهد، ممکن است گوشش بدهکار حرف‌های ‌آنان نباشد.

چطور حلش کنیم؟ روانشناسی سازمانی به ما می‌گوید که یک مدیر برای افزایش توان خود در همدلی، می‌تواند به تمرین خودآگاهی بپردازد. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با کارکنان خود مهربان باشید، به آن‌ها فضای کافی بدهید تا در آرامش کار خود را انجام دهند. تلاش کنید احساسات دیگران را درک کنید. یافتن ریشه‌های فقدان همدلی در خودتان نیز می‌تواند کمک بزرگی باشد.

ارتباط‌گیری ضعیف و عدم تعامل

ارتباط‌گیری ضعیف و عدم تعامل

از دیگر ویژگی های مدیر بد این است که مانند رادیو گاهی یک بند حرف می‌زند و گاهی خاموش می‌شود. در مقابل، مدیر موفق همیشه تلاش می‌کند تا ارتباطی دو طرفه شکل دهد و در تعامل با کارمندان تصمیم‌گیری کند. عدم تعامل، به خصوص زمانی که مدیران دائما در حال سفرند و یا از دور با تیم کارمندان در ارتباطند، می‌تواند بسیار مشکل‌ساز شود. شاید مدیر خوب باید تا آخرین لحظه منتظر کارمند خود بماند.

چطور حلش کنیم؟ به یک برنامه ارتباطی پایبند باشید، حتی اگر چیز جدیدی برای ارائه ندارید. برای مکالمات مهم ضرب‌الاجل تعیین کنید، به عنوان مثال، تعین کنید که در عرض 24 ساعت حتما به تقاضای آن کارمند پاسخ می‌دهید. از یک ابزار ارتباطی استفاده کنید تا تعامل را آسان‌تر کنید.

بی‌نظمی

یکی از مهمترین وظایف مدیر در سازمان، به توانایی آن‌ها در سازماندهی مربوط است. بی‌نظمی یکی از ویژگی های مدیر بد است که می‌تواند هم برای کارمندان و هم برای کل مجموعه بسیار مخرب باشد. وقتی مدیران به طور مرتب جزئیات را فراموش می‌کنند و جلسات را از دست می‌دهند، وارد فاز جدیدی از مشکلات می‌شوند. این کار می‌تواند باری اضافی بر دوش کارمندان نیز بگذارد.

چطور حلش کنیم؟ سیستمی ایجاد کنید که مناسب تیپ شخصیتی شماست. یک یا دو ساعت در شروع یا پایان هر هفته برای سازماندهی وقت بگذارید. ارزیابی کنید تا ببینید به یک دستیار نیاز دارید یا خودتان می‌توانید کار نظم‌دهی را به خوبی انجام دهید.

چگونه با مدیر بد رفتار کنیم؟

چگونه با مدیر بد رفتار کنیم؟

اگر شما هم اکنون از داشتن یک مدیر بد رنج می‌برید، همدردی من را پذیرا باشید. من هم می‌دانم رفتار با مدیر بد چقدر دشوار است. از ویژگی های مدیر بد این است که او می‌تواند به‌راحتی شما را حتی نسبت به کاری که بسیار بدان علاقه‌مندید، بی‌انگیزه کند. احتمالا شما هم به سرتان زده تا در را با اعصاب‌خردی ببینید یا یک پیام بلندبالایی برای او بفرستید و به جستجوی تجربه‌ای جدید بروید.

اما پیش از اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، شاید بد نباشد یاد بگیریم چگونه می‌توانیم ویژگی های مدیر بد را «مدیریت کنیم».

  • دلایل رفتار مدیر بد را شناسایی کنید.
  • از موفقیت‌های او حمایت کنید. در نقاط ضعفش به او کمک برسانید.
  • از مسیر کاریتان خارج نشوید.
  • تعامل داشته باشید، اما شایع‌پراکنی نکنید.
  • توانایی‌های خود را بشناسید.
  • قبل از تصمیم‌گیری و اعمال نظر، خوب تحقیق کنید.

شناسایی دلایل رفتار مدیر بد

هرچه بهتر بفهمید رئیستان چه کار می‌کند، و مهم‌تر از آن، چرا آن کار را انجام می‌دهد، می‌توانید با او بهتر تعامل داشته باشید. ویژگی های مدیر بد ذاتی نیست. او نیز تحت فشارهایی قرار دارد که شما احتمالا از آن بی‌اطلاع هستید. سعی کنید خودتان را جای او بگذارید تا بفهمید:

  • او به چه چیزی اهمیت می‌دهد؟
  • چه چیزی باعث می‌شود او تا دیروقت کار کند یا دائما در سفر باشد؟
  • به چه کار و روشی بیشتر علاقه‌مند است و کدام را اصلا دوست ندارد؟
  • چقدر برای تحت‌تأثیر قراردادن دیگران اهمیت قائل است؟

حمایت و همدلی

حمایت و همدلی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، چطور می‌شود در برخورد با مدیر بد از او حمایت کرد؟ این کار اصلا چه فایده‌ای دارد؟ شما می‌توانید به جای رفتن به یک جنگ تمام عیار با مدیر بد، از موفقیت‌های او حمایت کنید تا بتوانید او را تحت‌تأثیر قرار دهید. اگر او آنقدر خودرأی باشد که به شما توجهی نکند، پس احتمالا می‌خواهد همه کارها را خودش انجام دهد. بنابراین مسئله مربوط به بی‌کفایتی او نیست. تازه، بازگوکردن خصوصیات مدیر بد برای خود او، مطلقا راه به جایی نمی‌برد و شاید تنش را افزایش دهد.

یکی از راه‌ها این است که به او کمک کنید تا بر نقاط قوت خود تأکید کند. همان‌طور که گفتیم، ویژگی های مدیر بد ذاتی نیست و او نیز ویژگی‌های مثبتی دارد. تلاش برای تعامل با مدیر بد می‌تواند در او اثرگذار باشد و او را به مدیری خوب تبدیل کند.

تمرکز بر مسیر کاری

تمرکز بر مسیر کاری

هرگز به خودتان اجازه ندهید، رفتار بد مدیر، توجیهی باشد برای عدم پیشرفت شما. ویژگی های مدیر بد می‌تواند طور دیگری بر کارمند تاثیر بگذارد و او را هم به یک کارمند بد تبدیل کند. اجازه ندهید عملکردتان پایین بیاید. شما اهداف بزرگتری در ذهن دارید. سعی کنید شادابی خود را حفظ کنید. مطمئن باشید این رفتار شما یک رفتار حرفه‌ای است و می‌تواند آینده شغلی بهتری نسیبتان کند.

تصور کنید روزی کاسه صبرتان از برخورد با مدیر بد لبریز شد و خواستید این شغل را رها کنید. نباید تبدیل به یک کارمند بی‌علاقه و کم‌انگیزه شده باشید. این کار برایتان آسیب شغلی به بار می‌آورد.

شایعه‌پراکنی ممنوع!

شما برای بودن در یک محیط کاری مناسب، نیاز دارید با همکاران خود تعامل داشتید و از دغدغه‌هایتان برای یکدیگر بگویید. اما فراموش نکنید خاله‌زنک‌بازی و شایعه‌پراکنی می‌تواند فضایی بسیار مسموم به وجود آورد. ممکن است مدیرتان یا هر کس دیگری را در محیط کار دوست نداشته باشید، اما آن‌ها را تحقیر نکنید. مثبت حرف زدن از دیگران، نشانه هوش و ذکاوت شماست. اجازه ندهید ویژگی های مدیر بد در شما نفوذ کند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

2 دیدگاه

  1. من خودم گرفتار بد شدم در بیمارستان کار می کردم

    • با سپاس فراوان ، امیدواریم که در آینده بهترین ها در زندگی شما جاری گردد.


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.